Wednesday, November 09, 2005

Collage i fotobehandlingsprogram


Her er min collage, men jeg synes nu Ruths 1. collage i naturen er noget kønnere. Det er nogle fantastiske farver der er på hendes collage. Nå, jeg har valgt at bruge billeder fra egen computer. Og så gik jeg ellers i gang. Jeg åbnede Adobe Photoshop 6.0 og ville ligge en baggrund ind. Se det var ikke så lige til, jeg skulle først have dem hentet ind i Adobe. Da jeg havde brugt en halv dag på dette, kopierede jeg flere lag. Jeg fandt en nyt billede og klippede og lagde ind, der kom godt nok et nyt lag helt automatisk, og inden jeg så mig om havde jeg en hel bog *lol*. Så langt så godt, men så gik der ged i det. Jeg kunne ikke finde ud af hvorfor jeg hele tiden kunne se alle billeder. Jeg prøvede søndag, mandag og måtte have hjælp. På bb rådede de mig til at kigge i manualbasen, hvilket jeg så gjorde. Der inde fandt jeg en tastevejledning til Adobe Photoshop 7.0, printede den ud og læste. Der står mange gode råd, og jeg kastede mig ud i det endnu en gang. Se jeg synes nu det virkede, men igen kunne jeg ikke slukke for lagene. Ind i bb igen, hjælp. Helen skrev nogle råd, og der imellem stod der noget om et øje jeg kunne klikke på. Så stædig som jeg er tænkte jeg, det skal kunne lade sig gøre. Jeg begyndte forfra for gud ved hvilken gang. Først en baggrund, så kopierede jeg en stor mand, så kopierede jeg en åkande. Jeg kopierede en åkande mere, og troede jeg kunne ligge den på samme lag som den første, men nej, sådan virker systemet ikke. Så jeg har 4 lag med åkander, skønt.

Stolt viste jeg manden det, men han blev nu meget fortørnet over at jeg havde puttet PINK blomster på hans fiskebillede, det var simpelthen mishandling. Jeg mente billedet var trist og gråt, så der skulle noget farve på (kvindegen). Jeg gemte collagen i save til web - gif. I dag ville jeg så ligge noget mere på min collage, men jeg kan ikke finde ud af at åbne den så jeg kan arbejde videre i den. Så nu er spørgsmålet om man ikke kan ændre mere, når først jeg har gemt den???. Så indtil jeg hitter ud af det, må jeg bare lave billedet helt færdig inden jeg gemmer. Processen har ikke været helt sjov hele tiden, men nu glæder jeg mig til at lave min animation med collage.

6 Comments:

Blogger Lykke Juhler said...

Hej Lone

Jeg synes netop at dine åkander giver billedet dybde og liv.....gid jeg var kommet så langt.
FLOT arbejde

Lykke

10 November, 2005 01:14  
Blogger mrskarin913 said...

Hej Lone.

Super med stemning fra åen, det ser godt ud.

Jeg fik helt lyst til at komme rigtig igang, da jeg i aftes så din collage.

MVH Karin.

10 November, 2005 04:33  
Blogger Helen said...

Hej Lone

Det er rigtigt godt, at du beskriver hvilke besværligheder, du har haft med at arbejde i Fotoshop og forstå, hvordan man kan bruge de "nye" værktøjer, som et fotobehandlingsprogram giver mulighed for ;)

Jeg har et spørgsmål: Du siger du kopierede fra forskellige billeder....men hvordan fik du valgt det område af billedet, som du kopierede?

VH
Helen

10 November, 2005 05:03  
Blogger asterix915 said...

Hej Alle

Tak for de pæne ord. Og Helen jeg brugte "lassoen" til at tegne omkring med så copy og paste.

Men til min animation fandt jeg en nemmere metode. Jeg bruger "tryllestaven" omvendt, altså select/inverse, copy, paste. Så fandt jeg også et magic viskelæder, og så gik arbejdet meget nemmere.

Hilsen
Lone

11 November, 2005 04:35  
Blogger Helen said...

Hej Lone

...Bare "sejt" - du har også fundet ud af at bruge tryllestaven og inverse (vælg det modsatte).

- Kunne lærdommen af det være, at man bruger det selektionsværktøj, som egner sig bedst til det arbejde, det skal bruges til ?

VH
Helen

11 November, 2005 04:44  
Blogger asterix915 said...

Hej Helen

Helt klart.

Det handler jo om, at man bruger de værktøjer som er nemmest for en selv.

Så handler det også om, at finde de værktøjer. Første gang sad jeg og viskede næsten hele baggrunden væk. Men anden gang havde jeg kigget nærmere i manualen, så var der sørme et magic viskelæder *lol*.

Hilsen
Lone

11 November, 2005 06:32  

Post a Comment

<< Home

The WeatherPixie